Sebuah
pengecas turbo merupakan daripada satu kipas pemampat kecil yang
digerakkan oleh gas ekzos enjin. Sebuah pengecas turbo terdiri
daripada satu turbin dan satu pemampat pada aci yang sama. Turbin
menukarkan gas ekzos kepada daya putaran, yang seterusnya
menggerakkan pemampat. Pemampat menarik masuk udara dan mengepamnya
ke rongga masukan pada tekanan yang lebih tinggi, menghasilkan lebih
banyak jisim udara yang memasuki enjin pada setiap lejang masukan.
Objektif
pengecas turbo adalah sama seperti pengecas lampau; iaitu untuk
meningkatkan kecekapan volumetrik enjin dengan menyelesaikan had
kardinalnya. Sesebuah enjin pernafasan biasa hanya menggunakan
gerakan lejang omboh ke bawah untuk menghasilkan kawasan tekanan
rendah untuk menarik udara masuk ke silinder melalui injap masukan.
Oleh kerana tekanan atmosfera adalah tidak melebihi 1 atm (lebih
kurang 101.3 kPa), sudah tentulah terdapat had perbezaan tekanan
merentasi injap masukan dan seterusnya jumlah udara masuk ke kebuk
pembakaran. Oleh kerana pengecas turbo meningkatkan tekanan udara
masuk ke silinder, maka lebih banyak udara (oksigen) akan dipaksa
masuk ke silinder apabila tekanan rongga masukan meningkan. Aliran
udara tambahan ini membolehkan enjin untuk mengekalkan tekanan kebuk
pembakaran dengan beban udara/bahan api walaupun pada kelajuan enjin
yang tinggi, meningkatkan keluaran kuasa kuda serta kilasan enjin.
Oleh
kerana tekanan udara tidak boleh naik terlalu tinggi untuk
mengelakkan ketukan enjin serta kerosakan fizikal yang lain, tekanan
udara masuk mestilah dikawal dengan mengawal kelajuan putaran
pengecas turbo. Fungsi tersebut dilakukan oleh wastegate, yang
mengalirkan sebahagian gas ekzos memintasi turbin ekzos. Ia mengawal
kelajuan aci dan mengawal tekanan udara pada rongga masukan.
SEJARAH
Pengecas
turbo dicipta oleh seorang jurutera Switzerland bernama Alfred Büchi.
Beliau memohon paten untuk pengecas turbo ciptaannya pada tahun
1905.[1] Kapal dan lokomotif diesel dengan pengecas turbo mula
dikeluarkan pada sekitar tahun 1920an.
No comments:
Post a Comment