VTEC (Variable
Valve Timing and Lift Electronic Control) ialah sistem yang
dibangunkan oleh Honda untuk
meningkatkan kecekapan isipadu pembakaran dalaman enjin 4 lejang
(Aspek ekonomi yang lebih baik). Sistem VTEC menggunakan dua profil
camshaft. Dicipta oleh jurutera Honda Ikuo Kajitani. Ia
adalah jelas berbeza dari VVT standard ( injap boleh ubah masa )
mendahulukan pemasaan injap sahaja dan tidak menukar profil sesondol
atau valve dalam apa jua cara .
VTEC konvensional (SOHC dan DOHC)
Sistem
VTEC yang paling asas ialah DOHC VTEC. Di dalam sistem ini, sistem
VTEC mengawal pemasaan dan bukaan bagi kedua-dua injap masukan dan
injap ekzos. Setiap aci sesondol mempunyai 2 sesondol bagi setiap
silinder - sesondol bukaan kecil dan sesondol bukaan besar. Semasa
kelajuan rendah, sesondol bukaan kecil digunakan secara lalai bagi
penjimatan minyak. Semasa kelajuan tinggi, solenoid elektronik
membuka laluan minyak ke pin pengunci sesondol bukaan besar dan
tekanan minyak mengunci pin sesondol bukaan besar. Akibatnya,
sesondol bukaan besar digunakan untuk kuasa maksimum. Apabila
kelajuan enjin kembali menurun, solenoid tersebut dimatikan dan pin
pengunci dilepaskan, menyebabkan sesondol bukaan kecil digunakan
kembali.
Bagi
SOHC VTEC, mekanisme yang digunakan adalah sama tetapi aci sesondol
tunggal tersebut hanya boleh mengawal pemasaan dan bukaan injap
masukan sahaja.
VTEC-E
VTEC-E
berfungsi dengan cara yang berbeza; jika VTEC konvensional digunakan
untuk meningkatkan kuasa enjin, VTEC-E pula direka bagi penjimatan
bahan api yang maksimum. Di dalam sistem VTEC-E, hanya satu sahaja
injap masukan yang dibuka secara lalai pada kelajuan rendah bagi
penjimatan bahan api yang maksimum. Pada kelajuan tinggi, tekanan
minyak menolak pin mengunci yang mengunci injap masukan kedua,
membolehkan kedua-dua injap masukan digunakan.
VTEC 3 Peringkat
VTEC
3 Peringkat menggabungkan kedua-dua teknologi VTEC-E dan VTEC
konvensional. Pada kelajuan rendah, hanya 1 injap masukan sahaja
dibuka secara lalai. Pin pengunci pertama mengunci injap masukan
kedua semasa kelajuan enjin sederhana manakala pin pengunci kedua
digerakkan untuk membolehkan sesondol bukaan besar digunakan pada
kelajuan tinggi. Dengan ini, enjin yang menggunakan VTEC 3 Peringkat
dapat memanfaatkan kedua-dua penjimatan minyak dan peningkatan kuasa
enjin.
i-VTEC
i-VTEC
menggabungkan teknologi pemfasaan sesondol yang digunakan oleh sistem
pemasaan injap boleh laras yang lain dengan teknologi VTEC sedia ada
bagi mengurangkan "kejutan kuasa" semasa mekanisme VTEC
berfungsi.
No comments:
Post a Comment